How often do you see a 15 year old researcher. Not very often, right? And how often do you see a 15 year old researcher winning theGorden E Moore Award for his work in developing a new method to detect pancreatic cancer? After school, Jack Andraka goes to Johns Hopkins lab where he can work on developing this method. His test is 90% accurate, 400 times more sensitive and 26.000 times less expensive than the methods used today. On February 12th he wasinvited by The President of the United States to join him at the State of the Union. Jack shows us that it’s never too early to follow your dreams and use your knowledge to change the world. He just became US STEM ambassador for Futuristex and spoke at the Royal Society of Medicine as youngest speaker ever.
HBoN tevreden over uitspraken Sander Dekker over Hoogbegaafdheid
De voorzitter van Hoogbegaafden onderwijs Nederland (HBoN), Sebastiaan Baauw, is zeer gelukkig en tevreden over het vandaag verschenen artikel in de Volkskrant en de brief die Sander Dekker aan de tweede kamer heeft verzonden.
“ Al jaren vertegenwoordigen wij steunstichtingen die opgericht zijn door ouders van kinderen die voltijds HB onderwijs volgen. Deze ouders financieren de extra kosten voor dit passend onderwijs zelf, soms wel tot € 2.000 per jaar”, aldus Baauw. Landelijk zijn er vele initiatieven die dagelijks meer dan 3000 kinderen passend onderwijs geven, HBoN komt op voor deze initiatieven.
HBoN acht het van groot belang dat naast gericht geld er meer aandacht komt voor de her- en erkenning van hoogbegaafde kinderen door het onderwijs zelf. Dit start bij de lerarenopleidingen en dient door te gaan in de dagelijkse onderwijspraktijk. Ook dienen de initiatieven voor onderwijs aan hoogbegaafden die de laatste 5 jaar zijn opgezet gevolgd te worden en opgedane ervaringen gedeeld te worden.
“Er is nog een langere weg te gaan om dit thema goed ingebed te krijgen. En dan gaat het niet alleen om de onder presterende hoogbegaafde, maar om alle hoogbegaafde kinderen. De uitspraken van de staatssecretaris zijn een stap in de goede richting”, aldus Baauw.
Nog kans op de publieksprijs bij de NRC Charity Awards 2013
VvLA doet mee aan NRC Charity Awards
De Vrienden sturen dit jaar onderstaande advertentie in om mee te dingen naar de NRC Charity Award. De hoofdprijs is 4 keer geplaatst worden als full colour spread in NRC of nrc.next. Een mooie kans om onze school op de kaart en in de krant te zetten! Elke inzending wordt in elk geval geplaatst op de website nrccharityawards.nl en 24 inzendingen worden door een jury geselecteerd voor plaatsing in de zomermaanden.
We hopen met meer bekendheid volgend schooljaar grotere bedrijven aan te kunnen trekken om sponsor te worden. Bedrijven die inzetten op innovatie willen wellicht ook inzetten op innovatief onderwijs. Zo proberen we op allerlei manieren de Leonardo-afdeling bekend te maken en ingang te vinden bij mogelijke sponsoren.
De leukste reacties op de advertentie zullen we op de site plaatsen. Wie weet welke matches we kunnen maken.
Met dank aan Id Graficus voor het ontwerp.
Filmpje over Leonardo-onderwijs
Graag delen we dit filmpje over het Leonardo-onderwijs in Eindhoven. Het belang van het Leonardo-onderwijs komt duidelijk naar voren. In Eindhoven zien bedrijven dit belang ook. Zij verbinden zich als sponsor aan de school.
Aan iedereen die in 2012 heeft bijgedragen
Zoals jullie weten is het doel van de stichting om extra onderwijsmaterialen voor onze kinderen te financieren. We zijn dan ook blij dat we in 2012 zo’n €5.000,- hieraan hebben kunnen uitgeven.
Dit bedrag is besteed aan o.a. nieuwe Spaanse lesmethode, een nieuwe rekenmethode, HB- spellen en schaak- en bridgemateriaal. Dit kunnen we natuurlijk alleen met donaties.
We willen jullie, mede namens uw kinderen en de leerkrachten, bedanken voor het mogelijk maken van deze aankopen.
Specsavers verzorgt presentatie
Specsavers heeft om lokale goede doelen te steunen de Stichting Specsavers Steunt in het leven geroepen. In elke winkel van Specsavers worden twee doelen gepresenteerd. Klanten van specsavers ontvangen bij hun bril of hoortoestel een muntje, dat ze in de bus van één van deze doelen kunnen doen.
Sinds september is Stichting Vrienden van Leonardo Assen één van deze doelen in Specsavers Assen. Van Specsavers hebben we begrepen dat mensen, na toelichting, enthousiast zijn en regelmatig hun muntje in onze bus gooien! Aan het eind van het jaar wordt bekeken hoeveel muntjes er in onze bus zitten. Het doel met de meeste muntjes krijgt het hoogste bedrag. Dit varieert van een paar honderd tot een paar duizend euro. De moeite waard dus.
Specsavers Assen heeft veel interesse getoond in het Leonardo-onderwijs. In het najaar hebben zij een rondleiding gehad op onze afdeling. Zij hebben toen aangeboden een ochtend op school te komen, om meer te vertellen over brillen en lenzen.
Afgelopen woensdag was het zover. Esmee Gerritsma, die er bij Specsavers voor zorgt dat brillen op de juiste sterkte worden geslepen, heeft in alle groepen meer verteld over de technische kant van brillen en lenzen. Wist u dat het woord bril een verbastering is van het woord beril en dat dat een steensoort is die al in 78 nC werd gebruikt als hulpmiddel om beter te kunnen zien? Wist u dat er brillenglazen zijn waar je met een hamer op kunt slaan en dat er dan niks mee gebeurt. De kinderen hebben diverse soorten brillenglazen gezien en gevoeld en oude brillen zoals de pincet mogen uitproberen. Het was heel interessant!
Meer informatie over de actie: http://stichtingspecsaverssteunt.specsavers.nl
Bridgeles op de Leonardo-afdeling
Sinds vorig jaar geeft Niels de Groot, vader van Daan uit Leo 1, op woensdagochtend bridgeles. Hij is eerst begonnen met klein groepjes uit Leo 1. Dankzij een bijdrage van de Stichting Vrienden van Leonardo was het mogelijk om extra materialen aan te schaffen, waardoor hij in het najaar ook klassikaal lessen kon verzorgen voor Leo 2.
Vanaf deze week is Leo 4 aan de beurt!
Advertenties in het Leo-nieuws
Vandaag verschijnt het eerste gesponsorde Leo-nieuws. De vrienden van Leonardo werden benaderd met de vraag of er via de website of het Leo-nieuws geadverteerd kon worden. Na overleg met de redactie en directie, is het gelukt om een nieuwe manier van fondsen werven aan te boren. Met deze sponsoring is ingestemd door de MR van de Kloostertuin.
Poiesz jeugdsponsoractie
In februari mogen we weer meedoen met de Poiesz jeugdsponsoractie. We hopen natuurlijk allemaal op net zo’n mooi resultaat als de afgelopen twee jaren, toen leverde de actie steeds rond de 900 euro op. We houden u op de hoogte.